Connect with us

Wat zoek je?

Gezondheid

Geen reclame voor alcoholhoudende dranken op Nickelodeon en Disney Channel in 2025

Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat daarom elk jaar onderzoek doen naar welke radio- en televisiezenders zijn aan te merken als jongerenzenders. Komend jaar zijn dit Nickelodeon en Disney Channel. Op deze zenders mag geen reclame voor alcoholhoudende dranken worden uitgezonden gedurende 2025. Daarmee gaat STIVA verder dan de mediawet, die alcoholreclame na 21:00 toestaat.

Alcoholreclame niet bij minderjarigen

Peter de Wolf, directeur STIVA hierover: “Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen. Daarom willen we ervoor zorgen dat die reclame niet terecht komt bij minderjarigen. Met onderzoeken als deze werken we hier proactief aan.”

Zenders hebben meer dan 25% jongeren onder hun kijkers

Voor 2025 zijn de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel vastgesteld als jongerenzender. Er is geen radiozender als jongerenzender vastgesteld. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. De onderzoeken naar jongerenzenders voor televisie en radio zijn uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek.

In de Mediawet is vastgelegd dat er voor 21:00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden. STIVA en haar partners kiezen er daarnaast voor om ook na 21:00 uur geen reclame uit te zenden op jongerenzenders.

Minderjarigen vooral op sociale media

Jongeren kijken de laatste jaren minder tv, luisteren ook minder radio en zijn meer op sociale media te vinden. Daarom zijn er op sociale media maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. YouTube, Snapchat en Instagram hebben bijvoorbeeld een goed werkend leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt. Daarnaast geldt op TikTok een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.

Ook voor berichten waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar. Sinds vorig jaar werkt STIVA met een Influencer Monitoring Tool, waarmee alle berichten van influencers snel kunnen worden getoetst aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.

Ook interessant

Gebit

Soms is een beugel noodzakelijk. Als je problemen ervaart bij het bijten, kauwen of praten bijvoorbeeld. Maar ook als je door scheve tanden onzeker...

Ondernemen

Kunststof heeft een enorme vlucht genomen in onze maatschappij, zo ook bij de inrichting van kinderdagverblijven en kinderopvang en basisscholen. Toch is naast duurzaamheid...

Nieuws

Vanaf welke leeftijd kun je met je kind bij de orthodontist terecht voor een beugel? Er is geen eensluidend antwoord te geven op die...

Jongeren

Nederlandse scholieren zijn kritische nieuwsconsumenten. Ze storen zich aan de overdaad aan dezelfde nieuwsonderwerpen, zoals Oekraïne en corona. Ze kunnen zich uitgeput voelen door...