Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat daarom elk jaar onderzoek doen naar welke radio- en televisiezenders zijn aan te merken als jongerenzenders. Komend jaar zijn dit Nickelodeon en Disney Channel. Op deze zenders mag geen reclame voor alcoholhoudende dranken worden uitgezonden gedurende 2025. Daarmee gaat STIVA verder dan de mediawet, die alcoholreclame na 21:00 toestaat.
Alcoholreclame niet bij minderjarigen
Peter de Wolf, directeur STIVA hierover: “Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen. Daarom willen we ervoor zorgen dat die reclame niet terecht komt bij minderjarigen. Met onderzoeken als deze werken we hier proactief aan.”
Zenders hebben meer dan 25% jongeren onder hun kijkers
Voor 2025 zijn de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel vastgesteld als jongerenzender. Er is geen radiozender als jongerenzender vastgesteld. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. De onderzoeken naar jongerenzenders voor televisie en radio zijn uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek.
In de Mediawet is vastgelegd dat er voor 21:00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden. STIVA en haar partners kiezen er daarnaast voor om ook na 21:00 uur geen reclame uit te zenden op jongerenzenders.
Minderjarigen vooral op sociale media
Jongeren kijken de laatste jaren minder tv, luisteren ook minder radio en zijn meer op sociale media te vinden. Daarom zijn er op sociale media maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. YouTube, Snapchat en Instagram hebben bijvoorbeeld een goed werkend leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt. Daarnaast geldt op TikTok een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.
Ook voor berichten waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar. Sinds vorig jaar werkt STIVA met een Influencer Monitoring Tool, waarmee alle berichten van influencers snel kunnen worden getoetst aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.