Klaslokalen vol planten kunnen het welzijn van kinderen op school vergroten. Veel groen in de klas bevordert namelijk de sfeer en zorgt ervoor dat kinderen zich beter kunnen concentreren. Daarom grijpt IVN Natuureducatie de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) aan om iedereen in het onderwijs ervan te overtuigen dat een ‘binnenbos’ werkt. De Nationale Onderwijstentoonstelling gaat vandaag van start en duurt tot en met zaterdag 28 januari.
Welzijn kinderen
Ian Mostert van IVN Natuureducatie vraagt daarom aandacht voor meer groen in scholen. Een binnenbos pakt volgens hem bijzonder positief uit voor het welzijn van kinderen. Zo’n binnenbos bestaat uit duurzaam gekweekte kamerplanten, die leerlingen van groep 5 en 6 zelf planten en verzorgen.
Bijna 200 basisscholen met binnenbos
De basisscholen die inmiddels over een binnenbos beschikken zijn razend enthousiast. Een klaslokaal vol planten is niet alleen gezellig, groen maakt ook bewezen gelukkiger en werkt stressverlagend. Als je bedenkt dat kinderen zo’n veertig procent van hun ‘wakkere’ tijd in het klaslokaal doorbrengen, is het dus heel belangrijk dat dit lokaal ook een fijne ruimte is. Er zijn inmiddels bijna 200 basisscholen met zo’n binnenbos.
Beter concentreren
In een klaslokaal met planten kunnen kinderen zich beter concentreren. Dat komt onder andere omdat de planten geluiddempend werken, waardoor het aanzienlijk minder lawaaierig is. Vooral planten met grote bladeren zijn goed voor de akoestiek.
Daarnaast zorgt een groene oase in de klas voor een betere luchtkwaliteit, wat natuurlijk ook bevorderlijk is voor de concentratie. Kamerplanten halen namelijk CO2 uit de lucht en hebben daarom een luchtzuiverende werking. Nu zitten kinderen vaak lang in muffe klaslokalen, wat nog wel eens kan zorgen voor hoofdpijn of energiegebrek.
Rekenen met planten
En niet te vergeten: door leerlingen voor planten te laten zorgen, leren ze hoe een plant groeit en voelen ze zich ook nog eens verantwoordelijk. Daarnaast kunnen de planten ook nog eens prima worden gebruikt in onder andere de rekenles. Leerlingen meten bijvoorbeeld hoeveel hun plantje is gegroeid in hoeveel weken. Hoeveel millimeter is dat dan per week?