Nederlandse scholieren zijn kritische nieuwsconsumenten. Ze storen zich aan de overdaad aan dezelfde nieuwsonderwerpen, zoals Oekraïne en corona. Ze kunnen zich uitgeput voelen door de hoeveelheid en de negativiteit van het nieuws. Ze voelen zich vaak ook niet aangesproken en weten niet zo goed wat ze met het nieuws moeten.
Peiling onder scholieren
Dit beeld komt naar voren uit een indicatieve peiling onder ongeveer 1000 jongeren. Deze peiling is uitgevoerd door Scholieren.com in opdracht van #UseTheNews.
Een klein deel van de ondervraagden (minder dan 7 procent) zegt zich vaak af te sluiten van het nieuws. Dat nieuws vinden jongeren overigens eerst en vooral op sociale media. Traditionele nieuwsmedia worden niet meer vanzelfsprekend nog gevonden door jonge doelgroepen. Algoritmes lijken de rol over te nemen van de journalistiek om het nieuwsaanbod voor de jonge generatie te bepalen. Een verontrustende krappe 16 procent vindt nieuws bovendien onbetrouwbaar en bevooroordeeld.
Lancering website UseTheNews
De presentatie van deze resultaten valt samen met de lancering van de website usethenews.nl. Daar is ook het volledige nieuwsbericht over de peiling te vinden. Een opvallende kanttekening die daar te vinden is, is dat er nauwelijks vmbo’ers aan de peiling hebben meegedaan. Bijna driekwart van de respondenten volgt havo, vwo of hbo.
Meepraten op TalkZ
De nieuwe website usethenews.nl biedt een uniek platform aan media, jongeren, docenten en onderzoekers om deze complexe problematiek beter te begrijpen. UseTheNews wil gezamenlijk aan goede oplossingen werken, eerst en vooral samen met jongeren. En iedereen is uitgenodigd om mee te praten op TalkZ , de plek op deze website voor meningen en discussies.
WhatZ Next voor nieuwsredacties
UseTheNews introduceert daarnaast ook enkele projecten zoals de speciale content-agenda WhatZ Next voor nieuwsredacties. Deze agenda, eerst in een testversie, helpt redacties inhoudelijke keuzes te maken die jongeren (meer) aanspreken. Daarbij worden er ook suggesties gegeven voor een meer perspectiefvolle en oplossingsgerichte aanpak om jonge doelgroepen beter te binden aan het nieuws.
Betrokkenheid jongeren cruciaal
Cruciaal in al deze plannen is uiteraard de betrokkenheid van jongeren. Ze denken en doen mee in de NewsZees-community. De eerste groep jongeren is al aan de slag om te adviseren hoe deze community effectief vorm te geven.